Skip to content

De Kinderboekenweek van CBS Onze Wereld.

1/2 :
We hebben als afsluiting van de Kinderboekenweek een voorstelling gemaakt van het themaboek. Want belangrijk om te weten is dat je boeken niet alleen kunt bekijken/lezen maar dat je die ook kunt naspelen. De leerlingen vonden het een erg leuk toneelstuk.

3A:
De Kinderboekenweek in groep 3a was echt leuk! De opening met alle verklede juffen en meesters was echt geslaagd. Na de opening hebben wij in de klas nog meerdere keren het lied gezongen en lekker gedanst.
Alle kinderen hebben met een knutselopdracht laten zien wat ze later wilden worden! Wat een verschillende beroepskeuzes.

3B:
Tijdens de Kinderboekenweek heeft groep3B verschillende leuke activiteiten gedaan. Het boek ‘De dokter Vos ” is voorgelezen en hierbij mochten de kinderen tekenen wat ze hebben onthouden (verhaalbegrip).
Ook hebben we een woordweb gemaakt. (Zie afbeelding)
Naast het vergroten van leesplezier hebben we ook gewerkt aan de volgende doelen: het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip en aan boekoriëntatie. Een knutseldopdracht wat wil ik later worden? De kinderen hebben het heel leuk ervaren!

4A:
Wij lezen het boek ‘Tim de kleine boswachter’ en proberen ons nu voor te stellen hoe het is om boswachter te zijn. De kinderen werken in groepjes samen om hun eigen bos te ontwerpen. Volgens mij willen niet veel kinderen boswachter worden… Maar er wordt wel goed samengewerkt!

4B:
In groep 4 b hebben wij het avontuur van Agent en Boef ‘de grap van boef-baard’ gelezen. Een grappig verhaal over dat de Agent de Boef moet pakken en dat lukt natuurlijk niet in een keer. Als opdracht gingen wij opzoek naar de verschillen tussen het eerste plaatje op het plein en het laatste plaatje op het plein, dit was een leuke zoektocht omdat er een hoop rare dingen gebeurde!
Als afsluiting hebben wij een kleurplaat ingekleurd en onszelf getekend erin getekend wat wij later willen worden!

5A:
In groep 5A hebben is het boek: “Handboek voor Superhelden “ voorgelezen. Lisa moest erg wennen op haar nieuwe school. Ze wordt door een aantal jongens gepest vanwege haar flaporen. Op een dag wordt ze door deze jongens achterna gezeten en vlucht zij de bibliotheek in. Daar wordt haar aandacht getrokken door een boek en dat blijkt het begin te zijn van Lisa’s transformatie tot de superheld “Het rode masker”
Wij hebben de les gedaan over de:
Superhelden actietraining
Dit was een beweeg les, want een Superheld wordt je niet zomaar!

5B:
Wat hebben we een leuke Kinderboekenweek achter de rug!
We hebben de week zingend geopend op het plein. In de klas hingen allemaal lego-poppetjes die een beroep uitbeelden.
We hebben het boek gelezen waarin de vreemdste beroepen beschreven stonden. We lazen over I-max scherm schoonmakers, treinduwers en kleurkiezers. Zelf hebben we daarna ook beroepen verzonnen en er een mooie tekening bij gemaakt. Ook werden er tekeningen gemaakt van de favoriete boeken van de leerlingen. De juf heeft deze week niet alleen uit Superjuffie voorgelezen, maar ook uit een gedichtenbundel vol met gedichten over diversiteit. Dat was erg bijzonder om naar te luisteren. We vertelden tijdens de gewone lessen waarom we bijvoorbeeld spelling moeten leren , om te kunnen worden wat we willen.
Donderdag werd onze schoolbibliotheek geopend en sloten we de week af met een super leuke activiteit van Jacky vanuit de bibliotheek Rotterdam.

6A:
In groep 6a hebben we samen gelezen uit het hilarische boek ‘baas van de wereld’. Ivo en Mila ontmoeten een zwerver die de baas van de wereld beweert te zijn.
Na ieder hoofdstuk maakten we een opdracht, vraag of stelling m.b.v. de bijbehorende powerpoint presentatie, erg leuk!
Ook hebben we deze week extra veel in onze ‘eigen’ bibliotheekboeken gelezen. En altijd achter een tafel is ook zo veel van hetzelfde. Daarom hebben we ‘gek’ gelezen!

6B:
De leerlingen van groep 6b hebben, tijdens de Kinderboekenweek, geboeid geluisterd naar de bibliothecaresse die bij ons in de klas kwam. Deze mevrouw vertelde met veel enthousiasme over verschillende boeken. Ze had een PowerPoint mee waar de platen uit de boeken op te zien waren. Zo kon iedereen de plaatjes goed zien. In de klas hebben wij ook een boek gelezen, dit boek ging over Max die een geheim agent wil worden. Geheim agent is een bijzonder beroep. In de klas hebben we een spel gespeeld, waarbij we ‘normale’ beroepen bijzondere vaardigheden gaven. Zo moet je als juf: mooie krullen kunnen zetten, houden van thee, kinderen lief vinden en als de beste kunnen voorlezen! Als kapper moet je veel kunnen kletsen, heel lang kunnen staan en goed zijn in het aanhoren van verhalen. Met de vaardigheden/ omschrijvingen die we aan de beroepen hadden gegeven moesten we raden welk beroep erbij hoorde. Kortom vinden de kinderen het erg leuk om voorgelezen te worden en ze fantaseren veel verder. Zo lezen wij ook een boek over de Knerpers, waarbij alle volwassenen worden ontvoerd. In het Redno, de leefwereld van de Knerpers, is alles omgedraaid! Zo zijn we er samen achter gekomen dat als je Redno omgedraaid er Onder staat. Het leesplezier wordt door het klassikaal voorlezen enorm vergroot.

7:
Wij hebben in groep 7 gewerkt met het boek ‘Weet je wat ik worden wil…’. Dit is een omnibus. We hebben geleerd at een omnibus een boek is dat losse verhalen bevat van verschillende schrijvers.
De meester las het verhaal voor van Janneke Schotveld (bekend doordat zij de schrijfster is van Superjuffie). Het verhaal heette wonderkind. In het verhaal kwamen diverse beroepen voor. De kinderen probeerden al deze beroepen op te schrijven op hun wisbordje. Daarna werden de verschillende beroepen besproken. De kinderen hebben hierna ook met elkaar en klassikaal besproken wat ze later willen worden en wat de voordelen en nadelen zijn van bepaalde beroepen. Leuk stukje hierbij is dat veel kinderen wel een ‘beroemde…….’ wilden worden, maar niet stil hadden gestaan bij wat dat voor je leven betekent. Veel geld is leuk, maar het gebrek aan vrijheid en rust maakte het toch minder aantrekkelijk.

8:
De Kinderboekenweek met het thema ‘Worden wat je wil’ werd op het schoolplein geopend met een kort toneelstukje van een aantal leerlingen uit onze klas
Groep 8 ontving vervolgens uit handen van mevrouw Valentijn drie prachtige boeken: De Zweetvoetenman, Rekenen voor je leven en De Veger. Het boek De Zweetvoetenman bevat waargebeurde verhalen over de meest merkwaardige rechtszaken. Zo verwijst de titel naar een man die in de bibliotheek van Delft graag zijn schoenen uitdeed. Zijn zweetvoeten verspreidden een zeer onaangename geur en om die reden werd hij aangeklaagd. In de klas hebben we, in sommige gevallen zonder schoenen aan, uitgebreid gediscussieerd over de vraag of dit terecht was of niet.
In de week van 6 oktober zijn we in de les Begrijpend Lezen aan het werk gegaan met het boek Lampje van Annet Schaap. Het lezen van literaire teksten is een mooie en nuttige aanvulling op het werken met de non-fictie teksten van Nieuwsbegrip. Het boek De Veger, een prachtig verhaal over een jonge schoorsteenveger, zullen we voor dit doeleinde gebruiken wanneer we Lampje uit hebben.
Het boek Rekenen voor je leven gaat over een groep kinderen die geen saaie sommen willen maken, maar echt willen rekenen, met vragen die belangrijk zijn voor hun leven. Met dit boek hoop ik ook binnenkort aan de slag te gaan in de klas.
Het huiswerk deze week bestond uit het maken van een korte boekbespreking. Er is goed gewerkt aan deze opdracht: niet alleen werden de boeken besproken, maar er kwamen ook ideeën binnen voor een ander einde van het verhaal en/ of een alternatieve omslag.
De Boekenweek is inmiddels afgelopen, maar we zullen veel aandacht blijven besteden aan lezen en ons in blijven spannen om het leesplezier van de kinderen te vergroten.

Bent u nieuwsgierig? De foto’s van de Kinderboekenweek kunt u vinden op onze social media (Facebook / Instagram). Veel kijkplezier!

Back To Top